Schade meldenKlantenserviceOver onsInloggenVeelgestelde vragen
Groene Verzekering home

FAQ ~ Veelgestelde vragen

Algemene vragen

Hoe werkt het?
Via Groene Verzekering kunt u premies berekenen en verzekeringen afsluiten. Niet alleen overdag, maar ook 's-avonds en in het weekend. Nadat u voor de gewenste verzekering heeft gekozen vult u uw gegevens in en kiest u de gewenste dekking in. Daarna kiest u of u een offerte wenst of dat u de verzekering direct wenst af te sluiten. Uw beantwoordt zelf de slotvragen en verstuurt vanuit de website een elektronische aanvraag. Nadat achter de schermen binnen enkele seconden de benodigde controles hebben plaatsgevonden, ziet u vervolgens direct of de aanvraag is geaccepteerd en onder welk polisnummer deze is geadministreerd. De polis en groene kaart ontvangt u dan direct per e-mail.

Bij Groene Verzekering ontvangt u direct nadat u de gegevens voor de offerte heeft ingevuld een voorstel samen met een link naar de voorwaarden. U kunt desgewenst meteen de verzekering afsluiten en hiermee een forse besparing realiseren. Het afsluiten van de verzekering doet u rechtstreeks en online. Dit noemt men Execution Only en dat is voor consumenten die zonder advies weten welke keuze zij maken. U bent daarom zelf verantwoordelijk voor uw keuze, het afsluiten en uiteindelijk het beheer van uw verzekering. Groene Verzekering maakt gebruik van de tools van United Insurance. U ontvangt dus ook een polis met deze naam erboven.
Wat is Execution Only?
Bij Groene Verzekering ontvangt u direct nadat u de gegevens voor de offerte heeft ingevuld een voorstel samen met de voorwaarden. U kunt direct hierna desgewenst de verzekering ook afsluiten en hiermee een forse besparing realiseren. Het afsluiten van de verzekering doet u rechtstreeks en online. Dit noemt men Execution Only en dat is voor consumenten die zonder advies weten welke keuze zij maken. U bent daarom zelf verantwoordelijk voor uw keuze, het afsluiten en uiteindelijk het beheer van uw verzekering.
Ik heb een offerte aangevraagd en ik wil de verzekering nu afsluiten. Hoe doe ik dat?
In de offerte per e-mail staat een link naar uw online berekening en offerte. Via deze link gaat u naar uw berekening en offerte (desgewenst een paar dagen later) en sluit u de verzekering direct online af.

Als u de verzekering op een latere datum in wilt laten gaan, bijvoorbeeld omdat u nog een lopende verzekering heeft, dan geeft u dit in de online aanvraag aan. U weet dan dat u op tijd uw nieuwe verzekering heeft geregeld.

Ook uw opzegging kunt u direct regelen. Op de website vindt u een opzegbrief die u kunt printen en getekend versturen om uw huidige verzekering op te zeggen.
Waarom is Groene Verzekering zo goedkoop?
Omdat u via Groene Verzekering alles online of per telefoon regelt, kunnen wij de premies laag houden. De zorgverzekering en autoverzekering sluit u af via internet en daardoor kunnen wij een groot deel van de verdiensten voor het afsluiten, onderhouden en beheren van uw verzekeringen terug geven in de vorm van een lage premie.

Ook vinden wij vinden dat het rijden van een groene auto of scooter beloond moet worden.
Wat verdient Groene Verzekering?
Groene Verzekering ontvangt provisie over de bij haar afgesloten verzekeringen. Deze provisies zijn aanzienlijk lager dan gebruikelijk. Daarom zijn de premies ook lager dan u bent gewend. Zo geven wij u direct het voordeel van het afsluiten van uw verzekering via internet terug via lagere premies.

De provisie is al in de premie verwerkt en u betaalt dus naast de premie geen aanvullende kosten (behalve eenmalige poliskosten van €10 en de wettelijk verplichte assurantiebelasting van 21% bij schadeverzekeringen).

Voor de autoverzekeringen ontvangt Groene Verzekering 10% van de premie. Gebruikelijk is dat 20% tot 25% van uw premie. En dus ook hier ziet u direct uw voordeel terug in de lage premie.
Is Groene Verzekering onafhankelijk?
Ja, wij zijn volledig onafhankelijk en geen eigendom van een verzekeringsmaatschappij. Ook heeft Groene Verzekering geen verplichtingen of afspraken om verzekeringen bij één of meerdere maatschappijen onder te brengen. Ook ontvangt Groene Verzekering geen bonussen voor het onderbrengen van verzekeringen. De verdiensten bestaan uit de doorlopende provisie op de bij haar afgesloten verzekeringen.

Groene Verzekering maakt op basis van haar deskundigheid en onafhankelijkheid een keuze uit het aanbod in de markt en neemt alleen verzekeringen op in haar aanbod waarvan zij overtuigd is dat dit een goed en transparant product is met als belangrijkste kenmerk het belang van de consument.

Groene Verzekering is een merk van Klap direct, een 100% onafhankelijke assurantiemakelaar en maakt gebruik van de tools van United Insurance, ook een merk van Klap direct.
Is Groene Verzekering een internetmerk?
Nee, Groene Verzekering is een onderdeel van Klap direct (een handelsnaam van Klap Assurantiemakelaars). Bij Klap werken meer dan 65 specialisten op ieder verzekeringsgebied. En van deze expertise kunt u gebruik maken.

Alle handelingen waar u geen tussenpersoon of hulp bij nodig heeft, proberen wij zo te organiseren dat u deze het beste zelf kunt afwikkelen. Dit geldt bv voor het doen van uw aanvraag en mutaties.

Maar wij doen meer. Zo wikkelen wij voor u de autoschade af en als er een aansprakelijke derde is verhalen wij voor u de schade. Ook ondersteunen wij u bij uw claims op uw zorgverzekering indien de afwikkeling met de zorgverzekeraar niet soepel verloopt. En uiteraard staan wij u graag te woord voor beantwoording van uw vragen.

U maakt daarmee gebruik van de prijsvoordelen van het regelen van uw verzekering via internet en tegelijkertijd bent u verzekerd van de deskundige begeleiding door een tussenpersoon. Het beste dus van twee werelden.
Hoe kan ik wijzigingen doorgeven?
Dit doet u gemakkelijkste via de contactmogelijkheden onder Klantenservice. Indien wij aanvullende vragen of opmerkingen hebben dan nemen wij uiterlijk de eerstvolgende werkdag contact met u op.
Kan ik mijn polissen online inzien?
Ja dat kan. Stuurt u via de contactpagina een e-mail en u ontvangt een inlogcode om online uw verzekeringen in te zien en wijzigingen door te geven.

Als u een autoverzekering afsluit, ontvangt u automatisch binnen 24 uur per e-mail een toegangscode.

Vragen over de autoverzekering

Waar kan ik schade melden?
U kunt via het contactformulier uw schade direct melden of neem contact op met 020 - 795 79 57 (+31 20 795 795 7 vanuit het buitenland). U vermeldt dan dat u verzekerd bent via Groene Verzekering. Via dit telefoonnummer kunt u ons 24 uur per dag bereiken. In noodsituaties wordt er zo spoedig mogelijk contact met u opgenomen, desgewenst door een steunpunt of hulpverleningsinstantie in het buitenland.
Ben ik verplicht om verzekerd te zijn?
De kentekenhouder is verplicht om voor minimaal de wettelijke aansprakelijkheid (WA) verzekerd te zijn. De verplichte WA dekt het risico van aansprakelijkheid voor schade die u met uw auto toebrengt aan anderen.
Moet ik bij de aanvraag ook de geleden schade melden die ik niet veroorzaakt heb?
Ja, u moet altijd de geleden schade, zoals ruitschade of een parkeerschade melden.
Wat is een beperkt casco verzekering? (mini casco)
De beperkt casco verzekering dekt schade aan uw auto als gevolg van met name genoemde gebeurtenissen, zoals:

  • brand, ontploffing, kortsluiting en blikseminslag
  • diefstal, joy riding, verduistering en inbraak
  • storm en hagelschade
  • botsing met loslopende dieren en vogels
  • ruitbreuk

De verzekering staat bijvoorbeeld ook bekend als Mini Casco verzekering en gaat altijd samen met de verplichte WA verzekering.

Mijn auto heb ik All Risk verzekerd en ik zie de term mini casco in mijn polis. Hoe zit dat?
Dat kan kloppen. Uw verzekering bestaat bij All Risk uit drie dekkingen; WA, mini casco en aanrijding. Tezamen maken deze drie dekkingen de All Risk dekking (ook wel WA + casco genoemd). U heeft daarmee de meest uitgebreide dekking.
Wat is een casco verzekering?
Deze verzekering dekt schade aan uw auto (ook als u schuld heeft) als gevolg van bijvoorbeeld:

  • brand, ontploffing, kortsluiting en blikseminslag
  • diefstal, joy riding, verduistering en inbraak
  • storm en hagelschade
  • botsing met loslopende dieren en vogels
  • ruitbreuk
  • omslaan en van de weg of te water geraken
  • slippen
  • (eenzijdige) aanrijding
  • en alle overige ´van buiten komende onheilen´ (niet zijnde een ´eigen gebrek´ van het voertuig)

De verzekering staat bijvoorbeeld ook bekend onder de benaming All Risks verzekering en gaat altijd samen met de verplichte WA verzekering.

Mijn auto is verkocht. Hoe beëindig ik mijn verzekering?
Als u uw auto verkocht heeft, ontvangt u een vrijwaringsbewijs. Met een kopie van dit bewijs kunt u uw autoverzekering opzeggen. U hoeft geen rekening te houden met een opzegtermijn.
Als ik een nieuwe auto wil verzekeren, is er dan ook nog dekking voor de oude auto?
Als de verzekering van uw nieuwe auto ingaat, is er ook nog dekking voor de oude auto. De dekking tot 24:00 op de dag van de wijziging van kracht.
Kan ik ook extra aangebrachte accessoires meeverzekeren?
Extra aangebrachte accessoires zoals bijvoorbeeld cd-speler, stereo-installatie, spoiler, navigatiesystemen, trekhaak kunt u als extra accessoires meeverzekeren op de polis.
Hoe kan ik mijn schadevrije jaren aantonen?
Schadevrije jaren kunt u op verschillende manieren aantonen.

1. Roydata. Indien u uw auto na 01-09-2007 heeft verkocht registreert uw oude verzekeraar de opgebouwde schade vrije jaren in een centrale database. Deze database heet Roydata. U ontvangt alleen nog een brief met daarin een bevestiging van de schade vrije jaren. Uw nieuwe verzekeraar controleert Roydata op de door u opgegeven jaren. Op die manier kunt u uw schade vrije jaren aantonen en hoeft u dus geen documenten meer te bewaren.

2. Royementsverklaring. Indien u uw auto voor 01-09-2007 heeft verkocht kunt u uw schade vrije jaren aantonen middels een originele royementsverklaring. Deze heeft u van uw verzekeraar ontvangen, nadat u daar de autoverzekering heeft beëindigd. Een royementsverklaring is een waardedocument. Deze wordt maar één keer verstrekt. Wees er dus zuinig op. De verklaring is slechts één jaar geldig, daarna vervallen de schadevrije jaren. Sommige verzekeraars nemen in overleg ook een verklaring ouder dan 1 jaar over.

3. Leaseverklaring. Na een periode van een leaseauto kunt u een verklaring ontvangen van de lease maatschappij omtrent het schade vrij rijden. Leaseverklaringen wordt meestal overgenomen, omdat leasemaatschappijen schades goed registreren.

4. Werkgeversverklaring. Een werkgeversverklaring wordt niet altijd geaccepteerd. Vraag uw werkgever daarom naar een verklaring van de betreffende verzekeraar. U dient echter wel de enige bestuurder te zijn geweest van het voertuig. Of verklaring van de schade vrije ook echt overgenomen wordt is altijd ter beoordeling van de nieuwe verzekeraar.
Van hoeveel kilometers per jaar gaan jullie uit?
Wij gaan altijd van een onbeperkt aantal uit. Bij veel maatschappijen heeft u de keuze uit diverse aantalen. Groene Verzekering kiest voor gemak: het aantal kilometers is altijd onbeperkt. Daarmee komt u nooit voor verrassingen te staan.
De cataloguswaarde wijkt af van de waarde die wordt weergegeven, wat moet ik doen?
Neemt u direct contact met ons op, wij kunnen aan de hand van de juiste cataloguswaarde uw premie berekenen.
Hoe wordt mijn bonuskorting bepaald?
Uw leeftijd, woonplaats, het aantal kilometers dat u jaarlijks rijdt en het aantal opgebouwde schadevrije jaren bepalen op welke trede u wordt ingeschaald. Aan de hand van deze trede wordt de bonuskorting bepaald.
Wat gebeurd er met mijn bonuskorting bij schade?
Indien u een schade claimt die van invloed is op uw bonuskorting valt u terug in no-claim. Hoeveel u in no-claim terugvalt is afhankelijk van de bonus/malus ladder van uw verzekering. U kunt zich hiervoor echter wel verzekeren. Zie onze bonusgarantie.
Wat is bonus-/no-claimbeschermer?
Dit is een verzekering die u kunt afsluiten bij uw autoverzekering. Met deze verzekering kunt u één schade per jaar claimen zonder dat deze invloed heeft op uw no-claim korting. U valt echter wel terug in schadevrije jaren maar niet in de no-claim korting.
Tellen de schadevrije jaren in mijn leaseauto mee voor de korting?
Als de leasemaatschappij een zgn leasverklaring kan afgeven waarop u als regelmatige bestuurder staat vermeld dan nemen wij het aantal schadevrije jaren over en ontvangt u de daarbij behorende korting.
Waarom moet ik het aantal schadevrije jaren opgeven?
Uw schadevrije jaren tellen mee voor het bepalen van de korting. Hoe meer schadevrije jaren hoe hoger de korting. De schadevrije jaren moeten wel door uw vorige verzekeraar zijn geregistreerd.
Ik wil mijn auto direct verzekeren, kan dat?
Ja. Direct na uw aanvraag via internet ontvangt u als uw aanvraag geaccepteerd wordt u per e-mail een bevestiging van dekking. Dit noemt men voorlopige dekking. Indien uw aanvraag niet meteen wordt geaccepteerd ontvangt u een e-mail dat er geen voorlopige dekking wordt verleend. Wij streven ernaar om u binnen 24 uur op werkdagen dan alsnog uitsluitsel te geven of uw aanvraag akkoord is of niet.
Wat moet ik doen na een aanrijding?
Na een aanrijding vult u altijd het schadeformulier in. Zowel u als de tegenpartij dienen het formulier te ondertekenen. Indien de toedracht van de schade niet helemaal duidelijk is adviseren wij u altijd de politie te bellen. Noteert u ook altijd de namen en telefoonnummers van de getuigen. U kunt hierna uw verzekeringsmaatschappij bellen om de schade te melden.

Indien uw auto in zodanige staat is dat u er niet meer mee kunt rijden, belt u dan het alarmnummer op uw groene kaart.
Kan ik tussentijds de dekking van mijn autoverzekering aanpassen?
Een dekkingsverhoging kunt u tussentijds aan ons doorgeven. Een dekkingsverlaging kan per vervaldatum van uw polis.
Wat is een ongevallen inzittenden verzekering?
Deze verzekering keert een vast bedrag uit voor iedere inzittende die door een ongeval blijvend invalide wordt of overlijdt. De bedragen zijn van tevoren in de polis vastgesteld en het maakt niet uit of de bestuurder schuldig is aan het ongeval of niet. Er bestaat geen relatie tussen het uitgekeerde bedrag en de werkelijk geleden schade.

De dekking geldt wanneer de inzittenden zich in de auto bevinden -meestal tot een maximaal aantal personen-, maar ook tijdens het in- en uitstappen of tijdens het uitvoeren van een noodreparatie onderweg.

Psychische schade ten gevolge van het ongeval wordt niet vergoed. Voor een uitgebreidere dekking verwijzen wij naar de Schadeverzekering voor inzittendenverzekering.
Wat is een schadeverzekering voor inzittenden?
De schadeverzekering inzittenden vergoedt de schade die een inzittende in jouw auto door een ongeval heeft geleden. De verzekeraar kijkt er niet naar wie schuldig is aan het ongeval. Het gaat om materiële schade, letselschade en gevolgschade. Denk daarbij bijvoorbeeld ook aan schade aan kleding en bagage, medische kosten, inkomstenverlies door het letsel, een eventuele tijdelijke hulp in de huishouding, etc. Vaak is op de polis ook smartengeld meeverzekerd.

Ook de bestuurder zelf valt onder de dekking. De schade aan het voertuig zelf is niet verzekerd. Die schade wordt vergoed door een (beperkte) cascoverzekering.
Als ik iemand anders (een familielid of kennis) in mijn auto laat rijden, is hij/zij dan verzekerd?
Ja. Als eigenaar mag u natuurlijk zelf weten wie u de auto laat besturen. Rijdt er structureel iemand anders in uw auto, dan dient u dit aan uw verzekeraar door te geven. Let wel: als die ander een schade veroorzaakt, kan dit wel nadelige gevolgen hebben voor de no-claimkorting die u heeft opgebouwd
Worden er aanvullende kosten berekend?
Ja, voor de autoverzekering is dat eenmalig. Deze worden u bij de afgifte van de polis in rekening gebracht en bedragen € 10,-
Wat houdt mijn beveiligingsklasse in?
De klassenindeling

Klasse 1

bestaande uit een elektrisch systeem met minimaal twee automatisch inschakelende blokkeringen, geen detectie en geen alarmering

  • minimaal twee blokkeringen (startmotor + extra blokkering, niet zijnde de startmotoronderbreking)
  • N.B.: Af-fabriek systemen voldoen reeds met een onderbreking op het motormanagement

Klasse 2

bestaande uit minimaal twee automatisch inschakelende blokkeringen, detectie en alarmering

  • minimaal twee automatische blokkeringen conform klasse 1
  • omtrekdetectie en ruimtelijke detectie
  • akoestische signalering
  • optische signalering

Klasse 3

bestaande uit minimaal twee automatisch inschakelende blokkeringen, detectie, alarmering alsmede een noodstroomsirene, uitgebreid met hellingdetectie

  • blokkering conform klasse 1 alsmede blokkering startmotor
  • omtrekdetectie en ruimtelijke detectie
  • optische signalering
  • hellingdetectie
  • akoestische signalering door middel van een noodstroom sirene

Klasse 4

bestaande uit een elektrisch systeem dat voldoet aan de eisen van SCM voorschrift AA03 voor klasse 1, 2 of 3 alsmede een voertuigvolgsysteem dat aan de eisen van het SCM voorschrift TT03 voldoet

  • beveiligingssysteem conform klasse 1, 2 of 3
  • een systeem dat de positie van het voertuig kan bepalen en dit kan doorgeven aan de meldkamer

Klasse 5

bestaande uit een elektrisch systeem dat voldoet aan de eisen van SCM voorschrift AA03 voor klasse 3 systemen gekoppeld aan een voertuigvolgsysteem dat aan de eisen van het SCM voorschrift TT03 voldoet

  • Beveiligingssysteem conform klasse 3
  • een systeem dat de positie van het voertuig kan bepalen en dit kan doorgeven aan de meldkamer
  • dit systeem dient geactiveerd te worden wanneer het alarmsysteem in alarm gaat

Z-systeem

Voertuigen die reeds voorzien zijn van een SCM-goedgekeurd af-fabriek systeem conform klasse 1, kunnen voorzien worden van een aanvullend alarm dat bediend kan worden door de originele afstandsbediening van het voertuig. Dit Z-alarm heeft de volgende functies

  • optische signalering
  • bewegingsdetectie
  • akoestische signalering door middel van een noodstroom sirene
  • 1 blokkering te gebruiken (indien nodig) voor de startmotoronderbreking bij klasse 3
Hoe wordt de premie van mijn verzekering bepaald?
Gegevens welke van belang kunnen zijn voor het vaststellen van de premie zijn onder andere postcodegebied, leeftijd van de bestuurder, aantal schadevrije jaren, type auto (bouwjaar / oorspronkelijke nieuwprijs / dagwaarde / gewicht), kilometrage en de verzekerde hoedanigheid, zakelijk of particulier.
Hoeveel is het eigen risico?
Het eigen risico bij Groene Verzekering bedraagt € 150,00 voor uw autoverzekering.
Hoe is de terugval in no-claim geregeld?
De Bonus/Malusladder treft u aan op onze site in de Algemene Voorwaarden op pagina 10/23."
Kan ik mijn premie in termijnen betalen?
Ja, u kunt uw premie per maand, kwartaal, halfjaar en jaar betalen. Bij alle betaaltermijnen korter dan jaarbetaling hanteren wij automatisch incasso. U dient ons te machtigen voor het direct incasseren van de premies. Alleen bij jaarbetaling kunt u betalen per acceptgiro of online overschrijving.
Wat gebeurt er als ik mijn premie niet op tijd betaal?
Als u uw premie niet op tijd betaalt of als een incasso wordt gestorneerd, dan wordt de dekking van uw autoverzekering per direct opgeschort. Dit betekent dat u dan niet meer verzekerd bent en u uw motorvoertuig niet kunt gebruiken.

U wordt hiervan in kennis gesteld en krijgt een aantal werkdagen om uw premie alsnog te voldoen. Als u op tijd betaalt, dan wordt de dekking van uw verzekering in kracht hersteld.

Betaalt u echter niet op tijd, dan wordt uw verzekering geroyeerd en wordt u als wanbetaler geregistreerd.
Mijn verzekering is geweigerd om een vertrouwelijke mededeling. Wat moet ik doen?
U kunt uw gegevens opvragen bij stichting CIS, zie stichtingcis.nl of zie de onderstaande link naar het aanvraagformulier en de procedure voor uw opvraging.

Aanvraag CIS

Procedure CIS




Algemeen

Autoverzekering

Hybride auto´s

Elektrische auto´s

© Copyright 2008 - 2018 Groene Verzekering is een merk van United Insurance / Klap direct ~ Deze website is 100% groen gehost!

Deze website maakt gebruik van Cookies. Door het gebruik te maken van onze site accepteert u de voorwaarden van onze Privacy Policy.

Live chat